OVI indeks

Ekonomski institut, Zagreb MojPosao logo
Izvor: Ekonomski institut, Zagreb
 

OVI za ožujak 2024.: Pad potražnje od -3 posto u prvom tromjesečju 2024.


3. travnja 2024.
 

OVI indeks zabilježio je pad na godišnjoj razini u sva tri mjeseca prvog tromjesečja, od čega je pad u ožujku bio najveći u posljednjih 37 mjeseci i iznosio je -8,2 posto u odnosu na ožujak prošle godine. U prva tri mjeseca ove godine indeks je tako pao za -5,1 posto u odnosu na isto prošlogodišnje razdoblje, što je najveći pad u posljednje tri godine. I prema desezoniranim podacima OVI indeks je u ožujku zabilježio smanjenje od -4,2 posto u odnosu na prethodni mjesec, što je najveće smanjenje od lipnja prošle godine, dok je desezonirana tromjesečna stopa rasta u odnosu na prethodno tromjesečje iznosila -3 posto, što je najveći pad u posljednjih godinu i pol. Iako je potražnja za radom pala u prvom tromjesečju, ipak je u posljednjih 12 mjeseci desezonirani indeks blago porastao u odnosu na prethodnih 12 mjeseci, i to za 0,1 posto.

Prodavač, konobar, kuhar, skladištar i vozač i dalje su najtraženija zanimanja, jednako kao i prije godinu dana, iako su sva zanimanja osim kuhara u ožujku zabilježila smanjenje broja oglasa na godišnjoj razini i zajedno doprinijeli padu indeksa s -0,6 postotnih bodova. Kuhari su imali najveći pozitivan doprinos indeksu od 0,2 postotna boda, a učitelji su negativno doprinijeli s čak -2,2 postotna boda, uz programere, informatičare i auto servisere koji su svaki doprinijeli s -0,5 postotnih bodova. I dalje raste udio oglasa u kojima se tražila srednja kvalifikacija (sa 62 na 65,5 posto), dok se istovremeno udio oglasa u kojima se tražila niska kvalifikacija smanjio s 14,5 na 13,9 posto, a udio oglasa u kojima se tražila visoka kvalifikacija pao je s 23,4 na 20,6 posto. Za razliku od prethodnih mjeseci, u ožujku su svi tipovi ugovora imali negativan doprinos ukupnom indeksu, ali najviše ugovori na određeno čiji je broj pao za -13,7 posto u posljednjih godinu dana. Sve četiri geografske regije zabilježile su smanjenje broja oglasa, ali je ono bilo najizraženije u središnjoj Hrvatskoj i u regiji sjeverni Jadran gdje je broj oglasa na godišnjoj razini u ožujku pao za -6,9, odnosno -14,9 posto. U obje izdvojene regije najveći negativan doprinos padu indeksa dogodio se u oglasima u kojima se traži učitelj, dok su oglasi u kojima se traži skladištar u središnjoj Hrvatskoj imali najveći pozitivan doprinos indeksu, a zanimanja kuhara, konobara i hotelijera/ugostitelja u regiji sjeverni Jadran.


Što je OVI?

Online Vacancy Index (OVI) mjesečni je indeks online oglasa slobodnih radnih mjesta razvijen na Ekonomskom institutu, Zagreb u suradnji s portalom MojPosao. Svrha indeksa je pružanje pravovremenih informacija o trenutnom stanju potražnje za radom. OVI indeks izrađuje se jednostavnim prebrojavanjem broja jedinstvenih novih oglasa čiji rokovi prijave završavaju u mjesecu za koji se indeks izračunava. S obzirom na to da se uzimaju oglasi objavljeni putem samo jednog portala, broj oglasa izražava se kao indeks (bazna godina je 2020.).   

Indeks se tumači tako da vrijednosti veće od 100 predstavljaju rast u odnosu na 2020. godinu, a vrijednosti manje od 100 smanjenje u odnosu na baznu godinu. Indeks je desezoniran metodom X-12-ARIMA.


 
Vrh