OVI indeks

Ekonomski institut, Zagreb MojPosao logo
Izvor: Ekonomski institut, Zagreb
 

OVI za kolovoz 2025.: Sezonski pad potražnje


2. rujna 2025.
 

Nakon oporavka potražnje za radom u srpnju, OVI indeks je u kolovozu zabilježio pad od čak -14,2 posto na godišnjoj razini. Desezonirani podaci potvrđuju pad vrijednosti indeksa i u odnosu na prethodni mjesec, i to u iznosu od -10,6 posto, što je značajan preokret u odnosu na lipanj i srpanj kada je indeks rastao na mjesečnoj razini. Kumulativno pad od kraja prošle godine iznosi -13,5 posto, s trećim tromjesečjem trenutno u minusu od -6,4 posto. O broju oglasa u rujnu ovisi hoće li treće tromjesečje ukupno zabilježiti rast ili pad aktivnosti.

Prvih pet najtraženijih zanimanja ostalo je isto u posljednjih godinu dana, ali su se pozicije promijenile. Prodavač je ostao na poziciji najtraženijeg zanimanja, vozači su se s petog popeli na treće mjesto, a skladištari s trećeg na drugo. Istovremeno, konobari su s drugog pali na četvrto, a kuhari s četvrtog na peto mjesto. Najveći pozitivan doprinos stopi rasta indeksa u kolovozu dali su oglasi za zaposlenike u financijama i inženjere strojarstva, dok su najveći negativan doprinos imali oglasi za učitelje, prodavače i konobare. U kolovozu su učitelji zabilježili najveći pad na ljestvici najtraženijih zanimanja, za čak 20 mjesta. Ovaj pad može se tumačiti sezonskim karakterom tržišta rada: potražnja za učiteljima u srpnju je značajno porasla uslijed zapošljavanja prije početka školske godine, dok je u kolovozu, nakon završetka ovog razdoblja, zabilježen prirodan pad potražnje. Najveći skok na ljestvici najtraženijih zanimanja imali su inženjeri strojarstva, koji su se pomaknuli za osam mjesta gore, odnosno s 22. na 14. mjesto.

U kolovozu se, unatoč višemjesečnom silaznom trendu, udio oglasa u kojima se traži srednja razina obrazovanja povećao, i to za 3,3 postotna boda, dok su se udjeli oglasa u kojima se traže niska ili visoka razina obrazovanja smanjili za -0,6, odnosno -2,7 postotnih bodova. Sve su razine obrazovanja u kolovozu imale negativan doprinos ukupnom broju oglasa. Trend smanjenja udjela oglasa u kojima se nudi zaposlenje na određeno uz istovremeno povećanje udjela oglasa u kojima se nudi zaposlenje na neodređeno i dalje je izražen. U kolovozu je 57,1 posto oglasa nudilo ugovor na neodređeno, a 36,5 posto zaposlenika tražilo se uz ugovor na određeno.

U kolovozu su sve regije zabilježile pad broja oglasa, predvođene istočnom Hrvatskom i padom od čak -37,9 posto, a slijedio je sjeverni Jadran s -28,6 posto, južni Jadran s -19,5 posto te središnja Hrvatska s -7,0 posto. Zanimanja koja su imala najveći negativan doprinos stopi pada indeksa u središnjoj Hrvatskoj bila su učitelj, referent i medicinska sestra, dok su najveći pozitivan doprinos imali oglasi u kojima su se tražili zaposlenici u financijama, skladištari i građevinski radnici.


Što je OVI?

Online Vacancy Index (OVI) mjesečni je indeks online oglasa slobodnih radnih mjesta razvijen na Ekonomskom institutu, Zagreb u suradnji s portalom MojPosao. Svrha indeksa je pružanje pravovremenih informacija o trenutnom stanju potražnje za radom. OVI indeks izrađuje se jednostavnim prebrojavanjem broja jedinstvenih novih oglasa čiji rokovi prijave završavaju u mjesecu za koji se indeks izračunava. S obzirom na to da se uzimaju oglasi objavljeni putem samo jednog portala, broj oglasa izražava se kao indeks (bazna godina je 2020.).   

Indeks se tumači tako da vrijednosti veće od 100 predstavljaju rast u odnosu na 2020. godinu, a vrijednosti manje od 100 smanjenje u odnosu na baznu godinu. Indeks je desezoniran metodom X-12-ARIMA.


 
Vrh