OVI indeks

Ekonomski institut, Zagreb MojPosao logo
Izvor: Ekonomski institut, Zagreb
 

OVI za ožujak 2019.: Pripreme za turističku sezonu dinamizirale tržište rada

3. travnja 2019.

OVI indeks je u ožujku porastao za 7,1 posto u odnosu na isti mjesec prethodne godine, dok je prosječna vrijednost indeksa u prva tri mjeseca ove godine zabilježila rast od 5,8 posto u odnosu na prvo tromjesečje 2018. Iako su stope rasta indeksa na godišnjoj razini znatno skromnije u odnosu na isto razdoblje prethodne godine (rast prosječne vrijednosti indeksa u prvom tromjesečju 2018. u odnosu na prva tri mjeseca 2017. iznosio je 29,5 posto), OVI indeks i dalje sugerira nastavak rasta potražnje za radom na godišnjoj razini koji traje još od jeseni 2013. godine. Uz to, desezonirane vrijednosti indeksa upućuju na blagi rast potražnje za radom i na mjesečnoj razini s obzirom na to da je u odnosu na veljaču OVI indeks u ožujku porastao za 1,9 posto, dok je rast indeksa u prvom tromjesečju 2019. u odnosu na posljednje tromjesečje 2018. iznosio 1,1 posto. Čini se da su, nakon usporavanja krajem prethodne i početkom ove godine, pripreme za nadolazeću turističku sezonu ponovno dinamizirale tržište rada i dovele do rasta potražnje za radom.

Tako su najtraženija zanimanja u prvom tromjesečju ove godine bila prodavač, kuhar, konobar, vozač i hotelijer/ugostitelj. Ipak, u odnosu na isto razdoblje prethodne godine, potražnja za kuharima i konobarima je pala, za 12,2 i 4,5 posto, dok je potražnja za hotelijerima/ugostiteljima (hotelsko osoblje, recepcionari, voditelji i dr.) porasla za nešto više od 34 posto u odnosu na prvo tromjesečje 2018. I u ukupnom međugodišnjem rastu indeksa u prvom tromjesečju 2019. u iznosu od 5,8 posto, najveći pozitivni doprinos imala su upravo zanimanja hotelijera/ugostitelja u iznosu od 0,8 postotnih bodova, što su slijedila zanimanja u financijama s 0,5 postotnih bodova te servisera i djelatnika u održavanju s 0,5 postotnih bodova. S druge strane, najveći negativni doprinos godišnjoj stopi rasta potražnje za radom u prvom tromjesečju 2019. imala su zanimanja kuhara (-1 postotni bod), zidara (-0,5 postotnih bodova) i konobara (-0,4 postotna boda).


Što je OVI?

Online Vacancy Index (OVI) mjesečni je indeks online oglasa slobodnih radnih mjesta razvijen na Ekonomskom institutu, Zagreb u suradnji s portalom MojPosao. Svrha indeksa je pružanje pravovremenih informacija o trenutnom stanju potražnje za radom. OVI indeks izrađuje se jednostavnim prebrojavanjem broja jedinstvenih novih oglasa čiji rokovi prijave završavaju u mjesecu za koji se indeks izračunava. S obzirom na to da se uzimaju oglasi objavljeni putem samo jednog portala, broj oglasa izražava se kao indeks (bazna godina je 2015.).   

Indeks se tumači tako da vrijednosti veće od 100 predstavljaju rast u odnosu na 2015. godinu, a vrijednosti manje od 100 smanjenje u odnosu na baznu godinu. Indeks je desezoniran metodom X-12-ARIMA.


 
Vrh