OVI indeks

Ekonomski institut, Zagreb MojPosao logo
Izvor: Ekonomski institut, Zagreb
 

OVI za travanj 2020.: Očekivano oštri pad potražnje za radom

5. svibnja 2020.


OVI indeks u travnju odražava prekid ekonomskih djelatnosti uzrokovan pandemijom koronavirusa. U odnosu na travanj 2019., indeks je pao za 71,7 posto, dok desezonirane vrijednosti indeksa upućuju na pad u odnosu na prethodni mjesec u iznosu od 61,1 posto. Iako se radi o velikom padu na mjesečnoj razini, koji spušta razinu potražnje za radom na travanj 2013., ovaj oštar pad dolazi očekivano jer je gotovo cijeli travanj bio obilježen restrikcijom ekonomske aktivnosti radi borbe protiv pandemije. Ipak, kako epidemiološka situacija u Hrvatskoj djeluje relativno povoljno, što je već rezultiralo ublažavanjem mjera, moguće je da se potražnja za radom koja je izostala u travnju jednostavno prebaci na naredne mjesece.
 
Ovakav pad OVI-ja vidi se kroz gotovo sva zanimanja, uključujući i najtraženija – potražnja za radom prodavača, kuhara i konobara pala je za 86, 85 i 84 posto u odnosu na travanj 2019. godine. Gotovo sva traženija zanimanja, pogotovo ona iz uslužnog sektora, bilježe značajan pad: traži se gotovo 95 posto manje hotelijera i 91 posto manje ostalih turističkih djelatnika u odnosu na godinu ranije. Izuzetak iz ovih dramatičnih pokazatelja predstavljaju, kao i u prošlom mjesecu, zanimanja vezana uz sanaciju pandemije i zagrebačkog potresa. U odnosu na travanj 2019. traži se čak 160 posto više medicinskih sestara, dok pad potražnje za liječnicima i stomatolozima iznosi 4, a za zidarima i stolarima oko 6 posto. Gledajući regionalno, sve regije bilježe značajan pad, a najviše središnja Hrvatska, koja u travnju 2020. bilježi pad od 74 posto u odnosu na travanj 2019. godine.


 

Što je OVI?

Online Vacancy Index (OVI) mjesečni je indeks online oglasa slobodnih radnih mjesta razvijen na Ekonomskom institutu, Zagreb u suradnji s portalom MojPosao. Svrha indeksa je pružanje pravovremenih informacija o trenutnom stanju potražnje za radom. OVI indeks izrađuje se jednostavnim prebrojavanjem broja jedinstvenih novih oglasa čiji rokovi prijave završavaju u mjesecu za koji se indeks izračunava. S obzirom na to da se uzimaju oglasi objavljeni putem samo jednog portala, broj oglasa izražava se kao indeks (bazna godina je 2015.).   

Indeks se tumači tako da vrijednosti veće od 100 predstavljaju rast u odnosu na 2015. godinu, a vrijednosti manje od 100 smanjenje u odnosu na baznu godinu. Indeks je desezoniran metodom X-12-ARIMA.


 
Vrh