OVI indeks

Ekonomski institut, Zagreb MojPosao logo
Izvor: Ekonomski institut, Zagreb
 

OVI za svibanj 2019.: Pad potražnje za radom u turističkom sektoru

4. lipnja 2019.

Nakon zabilježenog usporavanja u travnju, OVI indeks je u svibnju pao za 10,9 posto u odnosu na isti mjesec prethodne godine dok desezonirane vrijednosti indeksa upućuju na pad potražnje za radom i na mjesečnoj razini s obzirom da je u odnosu na prethodni mjesec OVI pao za 6,6 posto. U prvih pet mjeseci ove godine indeks je porastao tek za 0,9 posto u odnosu na isto razdoblje 2018., što dodatno upućuje na usporavanje trenda snažnog rasta potražnje za radom na hrvatskom tržištu rada. Iako bismo s obzirom visoki rast BDP-a u prvom tromjesečju očekivali da će se taj pozitivan moment preliti i na kretanja na tržištu radu, razvoj događaja na potražnoj strani u prva dva mjeseca drugog tromjesečja sugerira kako tržište rada još uvijek nije uhvatilo korak s kretanjem cjelokupne ekonomske aktivnosti.
 
Odgovornost za pad potražnje za radom u svibnju prije svega treba potražiti u turističkom sektoru. Naime, iako su se i dalje među pet najtraženijih zanimanja nalazili prodavač, konobar, kuhar, vozač i skladištar, potražnja za konobarima i kuharima pala je za više od 25 posto u odnosu na svibanj 2018., dok je u prvih pet mjeseci 2019. potražnja za konobarima i kuharima pala za više od 10 posto u odnosu na isto razdoblje lani. Nadalje, u ukupnom međugodišnjem padu indeksa u svibnju 2019. u iznosu od -10,9 posto najveći negativni doprinos imala su upravo zanimanja konobara i kuhara – u iznosu od -2,4 i -2,1 postotnih bodova, dok su u skromnom rastu indeksa u prvih pet mjeseci u iznosu od 0,9 posto zanimanja konobara i kuhara sudjelovala s negativnih -0,9 i -1,6 postotnih bodova. Ovdje ipak treba reći da je, za razliku od svibnja u kojem je vidljiv i pad potražnje za hotelijerima/ugostiteljima (hotelsko osoblje, recepcionari, voditelji i dr.) za nešto više od 10 posto, u prvih pet mjeseci 2019. broj oglasa za zanimanja hotelijera/ugostitelja porastao za nešto više od 14 posto (s doprinosom međugodišnjem rastu od 0,4 postotna boda).
 
Pored navedenoga, za pad potražnje za radom u svibnju na godišnjoj razini gotovo u potpunosti su odgovorne regije sjevernog i južnog Jadrana u kojima je broj objavljenih oglasa pao za više od 25 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Odnosno, u ukupnom padu indeksa u svibnju južni Jadran sudjelovao je s -5,1 postotnih bodova, a sjeverni Jadran s -4,6 postotnih bodova, dok je u međugodišnjem rastu indeksa u prvih pet mjeseci 2019. u iznosu od 0,9 posto južni Jadran sudjelovao s -0,9 postotnih bodova, a sjeverni Jadran s -1,1 postotnim bodom. Iako ovi pokazatelji upućuju na nešto slabiju turističku sezonu, moguće je da je pad potražnje za radom u svibnju samo posljedica jako visoke razine potražnje za radom iz 2018. ili toga da su poslodavci već unaprijed popunili otvorena radna mjesta za nadolazeću turističku sezonu.


Što je OVI?

Online Vacancy Index (OVI) mjesečni je indeks online oglasa slobodnih radnih mjesta razvijen na Ekonomskom institutu, Zagreb u suradnji s portalom MojPosao. Svrha indeksa je pružanje pravovremenih informacija o trenutnom stanju potražnje za radom. OVI indeks izrađuje se jednostavnim prebrojavanjem broja jedinstvenih novih oglasa čiji rokovi prijave završavaju u mjesecu za koji se indeks izračunava. S obzirom na to da se uzimaju oglasi objavljeni putem samo jednog portala, broj oglasa izražava se kao indeks (bazna godina je 2015.).   

Indeks se tumači tako da vrijednosti veće od 100 predstavljaju rast u odnosu na 2015. godinu, a vrijednosti manje od 100 smanjenje u odnosu na baznu godinu. Indeks je desezoniran metodom X-12-ARIMA.


 
Vrh