OVI indeks

Ekonomski institut, Zagreb MojPosao logo
Izvor: Ekonomski institut, Zagreb
 

OVI za veljaču 2024.: Hoće li potražnja za radom pasti u prvom tromjesečju?


4. ožujka 2024.
 

Nakon pada u siječnju, OVI indeks je prema desezoniranim podacima u veljači zabilježio povećanje od 3 posto u odnosu na prethodni mjesec, što je najveće povećanje od rujna prošle godine. Na godišnjoj razini ipak je zabilježen pad od -0,3 posto, ali je on bio značajno manji od -6,7 posto zabilježenih u siječnju. U posljednje tri godine, OVI je samo šest puta zabilježio smanjenje vrijednosti na godišnjoj razini, a ono je u veljači 2024. bilo najmanje od tih šest. Iako je u posljednjih 12 mjeseci indeks porastao za 1,8 posto u odnosu na prethodnih 12 mjeseci, sudeći prema desezoniranim podacima za prva dva mjeseca ove godine, izvjestan je umjeren pad na kvartalnoj razini u prvom tromjesečju ove godine.

Prodavač, kuhar, konobar, skladištar i vozač i dalje su najtraženija zanimanja, jednako kao i prije godinu dana, iako su konobar i kuhar u veljači zabilježili smanjenje broja oglasa na godišnjoj razini i zajedno doprinijeli padu indeksa od čak -1,5 postotnih bodova. Najveće apsolutno smanjenje broja oglasa na godišnjoj razini u veljači je zabilježeno u zanimanjima konobar i kuhar, dok je najveće povećanje opaženo kod servisera i knjigovođa. U odnosu na veljaču 2023. godine, značajnije se povećao udio oglasa u kojima se tražila srednja kvalifikacija (sa 61,5 na 64,6 posto), dok se istovremeno udio oglasa u kojima se tražila niska kvalifikacija smanjio s 15,2 na 14,3 posto, a udio oglasa u kojima se tražila visoka kvalifikacija pao je s 23,3 na 21,2 posto. Kao i prethodnih mjeseci, udio oglasa u kojima se nudi ugovor na neodređeno porastao je s 45,3 na 51,6 posto, dok se udio oglasa u kojima se nudio ugovor na određeno u godinu dana smanjio s 41,1 na 36,5 posto. Što se geografske raspodjele poslova tiče, broj oglasa zabilježio je smanjenje jedino u regiji sjeverni Jadran, i to za čak -14,6 posto. U toj je regiji najviše pao broj oglasa u zanimanjima kuhar, prodavač, konobar, hotelijer/ugostitelj i turistički djelatnik, što najvjerojatnije upućuje na promjenu strukture zaposlenja u turizmu i odmak od sezonskog tipa zapošljavanja prema stalnom zaposlenju.


Što je OVI?

Online Vacancy Index (OVI) mjesečni je indeks online oglasa slobodnih radnih mjesta razvijen na Ekonomskom institutu, Zagreb u suradnji s portalom MojPosao. Svrha indeksa je pružanje pravovremenih informacija o trenutnom stanju potražnje za radom. OVI indeks izrađuje se jednostavnim prebrojavanjem broja jedinstvenih novih oglasa čiji rokovi prijave završavaju u mjesecu za koji se indeks izračunava. S obzirom na to da se uzimaju oglasi objavljeni putem samo jednog portala, broj oglasa izražava se kao indeks (bazna godina je 2020.).   

Indeks se tumači tako da vrijednosti veće od 100 predstavljaju rast u odnosu na 2020. godinu, a vrijednosti manje od 100 smanjenje u odnosu na baznu godinu. Indeks je desezoniran metodom X-12-ARIMA.


 
Vrh