Zašto turisti bježe od sukoba: zbog blizine ili percepcije? (PROPER)


Naručitelj: Ekonomski institut, Zagreb
Trajanje projekta: 17. veljače 2017. – 30. rujna 2017.
Voditeljica projekta: dr. sc. Marina Tkalec
Suradnik: Ivan Žilić


Turizam je djelatnost koja je vrlo osjetljiva na sukobe, rat, nasilje i terorizam. Od ožujka do lipnja 1999. godine, NATO je bombardirao srpski teritorij kako bi okončao sukobe na Kosovu. Iako Hrvatska ne graniči izravno s autonomnom pokrajinom Kosovo, nestabilnost u regiji u to vrijeme utjecala je na hrvatsko gospodarstvo u velikoj mjeri, a posebice na turizam. Podaci pokazuju da je broj turističkih dolazaka u 1999. godini u odnosu na prethodnu godinu pao za 725 tisuća, dok su noćenja pala za 4,726 milijuna (gotovo u cijelosti zbog stranih turista).  

Iako sukobi utječu na turizam, ne postoje istraživanja koja identificiraju moguće kanale kroz koje se ti učinci propagiraju. U ovome radu proučavamo dominaciju dvaju mogućih kanala, blizinu konfliktnim područjima ili percepciju lokacije nesigurnom zbog sukoba u blizini ili sukoba koji bi se mogao proširiti. Koliko nam je poznato, niti jedna studija ne koristi egzogenu i jednokratnu varijaciju sukoba na Kosovu 1999. godine kako bi se sagledalo šire ekonomske učinke. Koristimo sukob na Kosovu i državu Hrvatsku kao kvazi-prirodni eksperiment te specifičnu sjevero-zapad jugo-istok orijentaciju hrvatskih jadranskih županija kako bi identificirali te kanale.

S obzirom na činjenicu da nemamo tipičan tretman i kontrolu, implementiramo regresiju differences-in-differences (DD) metodologije kao što je sugerirano u Angrist i Pischke (2014.). Umjesto da direktno uspoređuje poduzeća i sektore, DD uzima u obzir njihove početne razlike. U prvom dijelu, obradit ćemo turističke tvrtke kako bismo odredili učinak sukoba na turističke rezultate. U drugoj fazi bit će tretirane turističke tvrtke koje su geografski bliže sukobu, dok one dalje na sjeveru neće imati tretman. To će nam omogućiti da odlučimo o dominaciji kanala učinka, blizine ili percepcije. Provest ćemo različite robusne provjere kako bismo potvrdili rezultate. Iscrpit ćemo sve moguće izvore koji nam mogu donijeti rezultate; primjerice veličinu tvrtke, specifične aktivnosti kojima se bavi (hrana ili smještaj), vrstu vlasništva i različite financijske pokazatelje. Možemo koristiti rigorozna pravila za utvrđivanje da li tvrtka pripada turističkom sektoru, što će rezultirati manjim brojem tvrtki, ili možemo koristiti fleksibilnije odrednice, što će rezultirati većim brojem tvrtki.
 

Vrh